W wyszukiwarce Google często można zaobserwować zjawisko wahania pozycji strony www w wynikach wyszukiwania. Jest to zjawisko bardzo często spotykane dla witryn, które dopiero zaistniały w sieci. Wahania są wtedy zjawiskiem normalnym i ustają po pewnym czasie. W przypadku witryn, które istnieją już kilka lat zjawisko wahania pozycji może również występować, ale jest ono mniej zauważalne. Zachwianie pozycji strony w rankingu może spowodować wiele czynników:

- Usunięcie i modyfikacja słów kluczowych z meta tagów lub z treści witryny.

Usunięcie słów kluczowych spowoduje, iż witryna stanie się nietematyczna i nie wartościowa, wiec robot Google nie wyświetli jej na czołowych pozycjach. Istnieje nawet możliwość, że strona zniknie kompletnie z wyników wyszukiwania w Google. Należy także szczególnie ostrożnie modyfikować tytuł i opis strony, słowa kluczowe  witryny, a także unikać usuwania dużych fragmentów tekstu na stronie.

- Czasowe wstrzymanie wyświetlania strony.

Jeżeli w czasie awarii serwera lub innych przyczyn nie wyświetlania się strony robot Google ją odwiedzi, to uzna że witryna została usunięta i będzie systematycznie obniżać jej pozycję w rankingu. Jeśli strona nie będzie wyświetlała się przez dłuższy czas, zostanie całkowicie usunięta z Google. Należy więc zadbać o dobry i bezawaryjny serwer na stronę.

- Zmiana budowy strony.

Jeżeli strona zmieni budowę z formatu html na flash czy php to zmieni się jej zawartość widoczna dla Googlebota . Robot od nowa prześledzi jej zawartość i jeśli uzna że strona stała się mniej atrakcyjna (uboższa w treść, mniej powiązana ze słowami kluczowymi itd.), obniży jej pozycję w rankingu. Podobnie dzieje się podczas przebudowy witryny. Po modernizacji witryny następują wahania wynikające ze zmiany adresów podstron, meta tagów czy całości kodu strony. Może się zdarzyć, że wypozycjonowane wcześniej adresy podstron zastąpią nowe, inne adresy. Dla robota będą to dwie zupełnie inne strony. W takim przypadku Googlebot nie odnajduje adresu kolejnych podstron, więc usuwa je z indeksu. Jeśli pojawiały się one w wynikach wyszukiwania, a nagle przestały istnieć, może to oznaczać duże spadki. Nowe strony zostaną oczywiście zaindeksowane, ale może to potrwać kilka tygodni. Najlepiej zatem pozostawić stare adresy, aż do zaindeksowania nowych.

 

- Zbyt duże nasilenie działań pozycjonierskich.

Jeżeli przesadzimy z zbyt silnym pozycjonowaniem strony pod jedno słowo kluczowe może to spowodować nałożenie filtra przez Google

-Fresh Site Bonus.

Czasem, wkrótce po dodaniu strony do wyszukiwarki Google promuje nową stronę poprzez podniesienie jej pozycji w wynikach, po czym obniża jej pozycję do wyjściowej. Fresh Site Bonus rozpoczyna się zazwyczaj około 1-2 tygodnie po zaindeksowaniu strony przez Google i trwa zazwyczaj ok. 10 dni.