Mapa strony (sitemap) jest to zestawienie linków wewnętrznych serwisu, stwarzające internaucie odwiedzającemu witrynę możliwość szybkiego, jedno-klikowego przejścia w wybrane miejsce serwisu. Często razem z mapą zgromadzone są informacje dotyczące danej strony, na przykład tytuł i data ostatniej modyfikacji.

„Z punktu widzenia optymalizacji strony pod wyszukiwarki (SEO), argumentami za tworzeniem map stron jest fakt, że jest to jedyna strona (przeważnie na drugim poziomie hierarchii) gdzie znajdują się linki tekstowe do wszystkich podstron serwisu, a co za tym idzie, będą z pewnością przeglądnięte i zaindeksowane przez mechanizmy przeszukujące, włącznie z tymi, które mają ograniczenia co do głębokości przeszukiwania” [17]. Jest więc stroną zawierającą dużą ilość linków tekstowych prowadzących do kluczowych miejsc strony internetowej, co ma duży pływ na pozycjonowanie strony. Zaletą tworzenia takiej mapy jest także przyspieszony proces indeksacji podstron w serwisie. Mapa strony www Radom nie powinna zawierać powyżej 100 linków. Serwisy o ponad 100 podstronach powinny w mapie stron zawierać wyłącznie linki do głównych części, a mapa powinna być podzielona na kilka oddzielnych stron. Mapę strony najlepiej stworzyć w języku znaczników XML, obsługiwanym przez trzy największe wyszukiwarki – Google, Yahoo!, Live.com. XML-ową mapę łatwo wygenerować za pomocą dostępnych do tego narzędzi. Do witryn mających do 500 stron można wykorzystać narzędzie dostępne na stronie http://www.xml-sitemaps.com/. Firma Google udostępniła także webmasterom aplikacje skryptową, zwaną Google Sitemap Gen. Proces tworzenia mapy strony opiera się na trzech zasadniczych operacjach. Pierwsza z nich polega na tworzeniu mapy XML z pliku tekstowego zawierającego odpowiednie linki, druga na skanowaniu zawartości folderów na serwerze, a ostatnia bazuje na logach serwera. Stworzoną w ten sposób mapę należy umieścić na serwerze oraz dostarczyć ją do wyszukiwarek. W Google należy w tym celu zalogować się do Google Webmaster Account , dodać URL witryny, udowodnić jej własność umieszczając w katalogu serwisu plik HTML lub dodając odpowiedni metatag, wybrać link „Sitemaps” w menu po lewej, a następnie wprowadzić URL mapy witryny w pole tekstowe i kliknąć przycisk Submit. Podobnie jest w wyszukiwarkach Yahoo oraz Live.com. Według Vanessy Fox z Google Narzędzie Sitemaps nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nie ma także specjalnego znaczenia format przesyłanej do Google mapy strony. Jeżeli webmaster potrafi tworzyć w języku XML, powinien go używać. Jeżeli nie poradzi sobie z XML i jest w stanie przesłać mapę tylko w pliku tekstowym, wówczas spokojnie może używać tego formatu. Idealnym rozwiązaniem jest stworzenie skryptu zdolnego do aktualizowania mapy strony wraz z aktualizacją strony. Jednak nie jest to rzecz, której warto poświęcać dużo uwagi [30].